Gå til innholdet

Mr Green levererar på utsatta mål

Det tredje kvartalet gav ännu ett tecken på att Mr Green levererar på sina finansiella mål för 2018.

Please refer to important disclosures here.
 

Det tredje kvartalet gav ännu ett tecken på att MRG levererar på sina finansiella mål för 2018, vilka är +40% tillväxt och ~15% EBITDA-marginal. Ökad marknadsföringseffektivitet - vilket framgår av en marknadsföring/intäkts-ratio som var lägre än förväntat - talar för fortsatt effektiv tillväxt. Samtidigt som marknadsföringskostnaderna var lägre än förväntat var även bruttomarginal lägre- men kontraktsförhandlingar bör möjliggöra 15% EBITDA-marginal nästa år. Även om bolagets finansiella mål definitivt verkar nåbara, ligger våra estimat runt 10% under de implicerade 2020-nivåerna för intäkter och EBITDA på grund av stundande förändringar på de svenska, brittiska och italienska marknaderna under 2019.


Q3 2018 – Högre marginal än förväntat trots högre försäljningskostnader
Q3-intäkterna ökade med 51% y/y (organiskt med 36%), något över vår förväntan, men framför allt levererade MRG en högre EBIT-marginal än vårt estimat trots lägre bruttomarginal (förklarad av tillväxt inom sport och Live Casino och förvärv). Under Q3 sjönk marknadsföringskostnader som andel av intäkter ned under 30% för första (meningsfulla) gången någonsin.
 

Att nå 2018-målen kommer att vara "enkelt"
MRG strävar efter att öka intäkterna med 40% i år - vi förväntar oss 42,5%, då 40% tillväxt skulle implicera en sekventiell intäktsminskning i Q4 - mycket osannolikt då fjärde kvartalet normalt sett är det starkaste kvartalet för operatörer. Med marknadsföringskostnader som uppges hamna i häradet av i Q3 verkar MRG ha boxat in 2018-målet med 15% EBITDA-marginal.

 

Som kund på Pareto får du i inloggat läge tillgång till hela analysen. Är du inte redan kund blir du enkelt det på bara ett par minuter med BankID.

                

 

Senaste analyserna

Bolagsanalyser

Marknadsuppdateringar

Aktuellt nu - Newsflash